Büyükşehir Belediyesi’nden “KİREÇ STABİLİZASYONU” Tekirdağ Büyükşehir Belediyesin de kireç stabilizasyonu dönemi başladı. Tekirdağ Büyükşehir Belediyesi Fen İşleri Dairesi, silindir ile sıkıştırılmış beton (SSB) yol uygulamasının ardından, yol zeminin mukavemeti arttıran modern bir teknik olan kireç stabilizasyonu çalışmalarını başlattı. Kireç Stabilizasyonu Nedir? Kireç stabilizasyonu, yol altyapısını oluşturan taban zemininde mevcut malzemenin mukavemetinin artırılarak kullanılabilmesi amacıyla, […]
Büyükşehir Belediyesi’nden “KİREÇ STABİLİZASYONU”
Tekirdağ Büyükşehir Belediyesin de kireç stabilizasyonu dönemi başladı.
Tekirdağ Büyükşehir Belediyesi Fen İşleri Dairesi, silindir ile sıkıştırılmış beton (SSB) yol uygulamasının ardından, yol zeminin mukavemeti arttıran modern bir teknik olan kireç stabilizasyonu çalışmalarını başlattı.
Kireç Stabilizasyonu Nedir?
Kireç stabilizasyonu, yol altyapısını oluşturan taban zemininde mevcut malzemenin mukavemetinin artırılarak kullanılabilmesi amacıyla, fiziksel veya kimyasal özelliklere sahip toz halinde kirecin nebati toprağa özel bir yöntem ile karıştırılması ve silindir ile sıkıştırılması sonucunda alt temel tabakasının sağlamlaştırılması işlemidir.
Kireç stabilizasyonu, özellikle killi zeminlerde büyük fayda sağlayan bir uygulanmadır. Killi zeminler, yüksek oranda su içerdikleri için yolun taşıma gücünü önemli ölçüde azaltmakta ve yol çalışmalarını zorlaştırmaktadır. Klasik yöntemde bu sorunu ortadan kaldırmak için zemindeki killi nebati toprak kazıma yöntemi ile kaldırılır, bir başka depolama alanına taşınır. Kazınan killi toprağın yerine, taş ocaklarından getirilen alt tabaka malzeme ile dolgu yapılır. Daha sonra üzerine yol katmanlarını oluşturan malzemenin serimi gerçekleştirilir.
Kireç stabilizasyonu uygulamasında ise herhangi bir hafriyat çalışması yapılmaksızın, iş makinesi ile karıştırılmak suretiyle zemindeki mevcut killi malzemeye yüzde 3-5 oranında kireç katılarak çok daha düşük maliyetlerle zemin güçlendirme çalışması yapılır.
Sönmüş ve sönmemiş kirecin kullanıldığı kireç stabilizasyonu tekniğinde, işe öncelikle nebati toprağın kaldırılması işlemi ile başlanır. Ardından greyder ile üstyapı taban malzemesinin stabilizasyona hazır hale getirilmesi sağlanır. Kirecin, serim makinesine yüklenmesinden sonra zemine uygun miktarda kireç serilir. Serilen kireç stabilizatör makinası ile dağıtılarak, parçalama ve karıştırma işlemleri yapılır. Bu işlemlerin ardından vibrasyonlu keçi ayaklı silindir ile zemin sıkıştırılır. Sıkıştırılan zemin arazöz yardımı ile sulanır ve greyder ile düzeltilir. Sonra son olarak çelik bandajlı silindir ile sıkılaştırılır.
Sonuç olarak kireç stabilizasyonu uygulaması sayesinde, yol zemininde iş makineleri kazıma işlemi yapılması, hafriyat malzemesinin depolama alanına nakli ve yine aynı zeminde yapılacak dolgu çalışması için uygun malzeme temini ve nakliye işleri gibi maliyetler ortadan kalktığından ekonomik anlamda büyük tasarruf sağlamaktadır.
Yol Yapımında Kireç Stabilizasyonu Dönemi Başladı
Kireç stabilizasyonu, Trakya’da ilk kez Büyükşehir Belediyesi tarafından uygulanmaya başlandı.
Fen İşleri Dairesi tarafından Süleymanpaşa’ya bağlı Hürriyet Mahallesi’nde kireç stabilizasyonu uygulaması başarıyla gerçekleştirildi. Yürütülen çalışmaları Tekirdağ Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Albayrak ve Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri M. Zeki Gürcün yerinde inceledi ve personelden yapılan uygulama hakkında teknik bilgi aldı.
Yolların daha sağlam ve uzun ömürlü olmasını sağlayan kireç stabilizasyonunun uygulanmasına, Fen İşleri Dairesi’nin programı doğrultusunda diğer ilçelerde ve mahallelerde de devam edilecek.