Basın İlan Kurumu (BİK) ile Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) arasında üç yıldır süren görüşmeler sonunda, resmi ilan ve reklam yayınlayan süreli yayınlara ilişkin BİK tarafından hazırlanan ve iki bine yakın süreli yayını kapsayan istatistiki veriler TÜİK Yazılı Medya İstatistikleri Haber Bülteninde ilk kez yer aldı. Türkiye’de resmi ilan ve reklam yayınlayan süreli yayınlara ilişkin […]
Basın İlan Kurumu (BİK) ile Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) arasında üç yıldır süren görüşmeler sonunda, resmi ilan ve reklam yayınlayan süreli yayınlara ilişkin BİK tarafından hazırlanan ve iki bine yakın süreli yayını kapsayan istatistiki veriler TÜİK Yazılı Medya İstatistikleri Haber Bülteninde ilk kez yer aldı.
Türkiye’de resmi ilan ve reklam yayınlayan süreli yayınlara ilişkin en geniş ve güvenilir bilgi envanterini elinde bulunduran BİK, bu verileri ortak bir havuzda toplayarak resmi ilan portalı www.ilan.gov.tr aracılığıyla başta akademi dünyası olmak üzere kamuoyunun kullanımına sundu. Yazılı basın sektörünün ekonomik faaliyet verilerinden oluşan istatistiklerin TÜİK aracılığıyla, farklı sektörler tarafından çok yönlü olarak değerlendirilebilir hale getirilmesi için BİK, görev alanındaki süreli yayınlara ait verilerin “Yazılı Basın İstatistikleri Bülteni”nde yer almasını sağlayacak bir çalışma başlattı.
Çalışmanın ilk etabında Basın İlan Kurumu; “Resmi İlan ve Reklam Bedellerinin Türlerine Göre Dağılımı”, “Basın İlan Kurumu Görev Alanında Aylara Göre Yayımlanan Resmi İlan Adetleri”, “Basın İlan Kurumu Görev Alanında Aylara ve Türlerine Göre Resmi İlan ve Reklam Bedelleri”, “Resmi İlan ve Reklam Alan Süreli Yayınların Yıllara Göre Sayıları” ile “Resmi İlan Alan Süreli Yayınların Türlerine Göre Sayıları” verilerini TÜİK’e gönderdi.
Bu verileri değerlendirmeye alan TÜİK, resmi ilan ve reklam yayınına ilişkin ilk veri paylaşımını resmi sitesi www.tuik.gov.tr üzerinden 26 Temmuz 2018 tarihinde “Yazılı Medya İstatistikleri, 2017 Haber Bülteni” aracılığıyla gerçekleştirdi.
RESMİ İLAN VE REKLAM İSTATİSTİKLERİ ARTIK BİR TIK UZAĞINIZDA
BİK Genel Müdürü Yakup Karaca konuya ilişkin yaptığı değerlendirmede, “Kurumumuz, son yıllarda hem dijital medyanın yükselişi karşısında yazılı basın sektörünü yeniden konumlandırmaya çalışıyor hem de bu dijital teknolojinin sunduğu imkânlardan yararlanmak maksadıyla çok sayıda projeyi hayata geçiriyor. Açıkçası yazılı basın sektörünün, özellikle yerel basın yönüyle değerlendirildiğinde ayakta kalmasının en önemli nedenlerinden biri olarak resmi ilan ve reklamları gösterebiliriz. Biz de Kurum olarak 57 yıldır bu pastanın objektif ölçütlerle dağıtımını gerçekleştiriyoruz. Önceden belirlenmiş yazılı kurallar çerçevesinde sistem çarkının sağlıklı bir şekilde çalışmasının da bir anlamda garantörü konumundayız. Bu açıdan bakıldığında takdir edersiniz ki elimizde sektöre dair önemli bir bilgi ve birikim var. Bunları ülkenin, kamuoyunun bilgisine en kolay yoldan sunmanın yolu olarak www.ilan.gov.tr’yi gördük. Hâlihazırda resmi ilanların internet sitesi olan bu yapı, aynı zamanda bu alana dair verilerin toplu bir havuzu ve en güncel verilerin sunulduğu mecra oldu. Bir diğer çalışmamız ise, bu verilerin aynı zamanda istatistik biliminin de öngördüğü şekilde tasnif etmekti. TÜİK ile birlikte yürüttüğümüz çalışma şimdi önemli bir aşamaya geldi. Bu işbirliğinin devam ettirilmesinden yana olduğumuzu ve böylece çok daha güzel ve özel çalışmaları birlikte gerçekleştiririz diye umut ediyorum. Bu vesile ile beni son derece heyecanlandıran bu çalışmada emeği geçen tüm arkadaşlarıma teşekkür ediyorum” dedi.
BİK İlan Hizmetleri Müdürü İdris A. Çam ise söz konusu çalışmanın ülkenin ihtiyaç duyduğu verilerin çok yönlü olarak herkesin ve her kesimin kullanımına sunmak amacıyla yürütüldüğünü belirterek “Elbette yazılı basın sektörüne dair standart bir veri oluşturmanın ve ülkemizin 2023 hedeflerinin yanında, Avrupa Birliği’ne uyum çalışmalarının da altyapısını oluşturacak hazırlıklara katkı sunmayı planladık. Üç yıl önce başlamış olduğumuz çalışmanın ilk somut çıktısını geçtiğimiz günlerde aldık. Yolumuzun uzun olduğunun farkındayız. Bu nedenle yazılı basın sektörüne ilişkin düzenleyici, denetleyici ve destekleyici görevi bulunan Kurumumuza, Resmi İstatistik Programı’nda (RİP) ayrı bir başlık açılması ve bu alanda ‘sorumlu kurum’ kılınmasına yönelik gayretlerimizi de sürdüreceğiz” değerlendirmesinde bulundu.
2017 Yılı Yazılı Medya İstatistiklerini Görmek İçin ilgili link: